20 Aralık 2011 Salı

Tüketen Çin

Gelişmekte olan ülkelerin ithalat rakamlarının önümüzdeki bir kaç yıl içerisinde Gelişmiş Ülkelerin üzerine çıkacağını yazmış ekonomist, bir anlamda önümüzdeki dönemin neler üzerine kurulacağını söylemiş...

Önemli nokta! Çin gibi ülkelerin toplumlarının müşterileştirilmesi...

Gelecek yıllarda gelişmekte olan ülkelerin tüketim harcamalarının batılı şirketlerin yüzünü güldüreceğinden bahsedilmiş.

Ama bir saniye! üretimin yapıldığı yerler Çin gibi gelişmekte olan ülkeler değil miydi? :D.

Kesinlikle evet, daha önce de altını çizdiğimiz konular yeniden gündeme gelmiş oldu bu sayede, bahsi geçen şirketler her ne kadar Çin'de yer alıyor olsalar da bu onların Çin'li olduklarını göstermez! Daha önce de söylemiştik; Dünyadaki en karmaşık sistemlerden biri "Üretim Organizasyonudur". Çin bugüne kadar kendisine transfer edilen üretim organizasyonunun sadece işletmecisidir, tabi ki de bundan kazancı olacaktır, oldu, oluyor da!

Üretim organizasyonu, üretim araçları ve tesisleri neredeki iş gücünü kullanacaksa orada olur, bunun dışında orada olmaları için başka gerekçeler olsa da temel neden budur.

Çin'in kapasitesini bir şekilde doyurması gerek(her yıl milyonlarca iş yaratılması gibi!) ve Batılı güçlerin de borçlarını ödeme yollarını bulmaları(yani para kazanması). Gelişmiş ülkeler bugüne kadar pazar olmuş olsalar da bundan sonrası için daha büyük pazarlar gerekmektedir ki bu da yüzleri doğrudan Çin'e çevirmemize neden olmaktadır(her ne kadar birçok gelişmekte olan ülke olsa da en büyüğü bugün için Çin'dir!).

Çin artık kendi insanı için üretim yapmaya başlayacaktır, kendi insanı da üretilen malları batılı markalarla tüketecektir.Win-win prensibi bu olsa gerek.

Buraya kadar her şey güzel, ne var ki bu model Çin'i farklı noktalara götürecektir, Çin'in çözülmesine neden olacaktır! Çünkü tüketim; toplumu demokratikleşmeye iter! Daha doğrusu tüketimin gerektiği ölçüde olabilmesi için toplumun gevşemesi gerekir, beraberinde yaşam standartlarının artması, çalışma koşullarının ve ücretlerin artması gerekir(gelir artışı tüketim için de önemlidir!), sonrasında insan hakları gibi konular gündemde daha fazla yer alacaktır vs..

Bunlar olduktan sonra karşımıza çıkacak olan tablo; Yeni oluşan/oluşturulan aç pazarların daha fazla ve daha da ucuz üretime duyacağı ihtiyaç ve artık Çin'in bu ucuzluğu ve fazlalığı karşılayamayacak oluşudur!

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder